Backlund Juridik

alt text

Kontakta mig för hjälp med skall-krav vid offentlig upphandling



Skall-krav

Det upphandlingsrättsliga regelverket och principerna om likabehandling och öppenhet innebär en mycket strikt tillämpning av att ett anbud måste uppfylla samtliga krav och i övrigt inte får innehålla någon form av reservation. Principen om likabehandling innebär enkelt uttryckt att alla leverantörer måste behandlas lika. Omvänt innebär detta att leverantörer inte får behandlas olika. Konkret innebär principens tillämpning bland annat att domstolar tillämpar ett mycket strängt synsätt på frågan om kravuppfyllelse och reservationer i anbud.

Konkret innebär principerna om likabehandling och öppenhet bland annat att samtliga krav och villkor i upphandlingen måste uppfyllas. Ofta benämns dessa ”skall-krav”. Skall-kraven kan avse såväl den vara/tjänst/byggentreprenad som upphandlas som formella krav i upphandlingen. Exempel på vad skall-kraven kan avse är skall-krav avseende vad som ska ingå i det offererade priset, information om referensuppdrag, innehåll i CV, eller bifogande av information från miljöledningssystem och kvalitetsledningssystem.

Begreppet ”skall-krav” är dock något som ofta leder till missförstånd. Skall-krav är exempelvis inte definierade i upphandlingslagstiftningen. Anbud får inte heller direkt eller indirekt innehålla någon reservation mot upphandlingens villkor. Exempel på situationer då anbud inte ansetts uppfylla skall-kraven är när anbudet innehåller eller hänvisar till ett standardavtal som innehåller villkor angående fel, reklamation, garanti, betalning, tvistelösning eller liknande och när dessa villkor skiljer sig från motsvarande villkor i upphandlingen.

Krav och villkor i upphandlingar måste vara tydligt beskrivna och dessutom proportionerliga. Det innebär att kraven måste ha ett naturligt samband med, och stå i rimlig proportion till, det som upphandlas och vara ägnade till att uppnå de syfte som upphandlingen har.